keskiviikkona, kesäkuuta 13, 2007

Suuri salaliitto

Jukka ehti jo kirjoittaa fi-libissä Raili Nurvalan nerokkaasta kolumnista Elämä kallis, tyttöseni! Pikkupoika on kuitenkin niin otettu Railin taloutta syväluotaavasta analyysista, että lainaa pätkän kirjoituksen vastaansanomatonta logiikkaa.
Tilastokeskuksen laskemaan naisten ostoskoriin laskettiin mukaan siideriä, teatterilippuja, salaattia ja paikallismatkoja, joita naiset käyttävät miehiä enemmän. Miesten korissa oli puolestaan miesten suosimia tuotteita, kuten keskiolutta, sikareita, moottoripyöriä ja porsaanlihaa.

Neljän viime vuoden aikana naisten suosimat tuotteet ja palvelut ovat kallistuneet Tilastokeskuksen mukaan huomattavasti enemmän kuin miesten suosimat tuotteet.
---
Kyseessä lienee alitajuinen, tiedostamaton tuotteiden ja palveluiden hinnoittelu, jossa vaikuttaa se sama asenteiden näkymätön pohjavire, joka ohjaa esimerkiksi eri ammattien arvostusta ja sitä kautta johtaa osaltaan palkkaeroihin.
On pakko mykistyä tämän tiedon äärellä!

1 kommentti:

  1. Olen lukenut Raililta joskus ihan järkevän tuntuisiakin juttuja. Ehkä tämä naisen euro on 80 senttiä -hapatus on sumentanut järjen, mene ja tiedä.

    VastaaPoista

Valitse itsellesi jokin nimimerkki, jotta keskustelujen seuraamisesta tulisi helpompaa. "Nimetön" ei ole nimi!