Asiaan. Totuuden kulttuuritoimitus varmistaa tänään Meinhofin rehabilitoinnin julkaisemalla toisen arvioinnin Sirola-yliopistosta lähtöisin olevan Katriina Lehdon varsin kuvaavan nimen omaavasta kirjasta Ulrike Meinhof - Lähemmäs totuutta, ei todellisuutta. Arvostelijana on tällä kertaa todellinen Puolueen aidon Saksan tuntija Seppo Hentilä.
Hän opiskeli 1970-luvun alkupuolella DDR:ssä ja oli myöhemmin mukana järjestämässä suomalais-itäsaksalaisia historiantutkijoiden seminaareja. Kumpaakaan roolia on vaikea ajatella ilman jonkinlaista kytkentää DDR:n valtakoneistoon ja Stasiin.Seppo kysyy arviossaan Avaisitko, jos Ulrike Meinhof koputtaisi? ja oikea vastaus tulee Lehdon nimiin puettuna.
Berliinissä asuva suomalainen tutkija Katariina Lehto avaisi ovensa Ulrikelle vieläkin. Hän kuuntelisi tarkasti, mitä Meinhofilla olisi sanottavana tämän päivän maailmanmenosta.Eipä tietenkään. Edellisessä arvostelussa mukana olleet maininnat tämän RAF-toimitsijan innoittamista tasavaltalaisista on unohtunut Hentilän 3/4-osaa kulttuurietusivusta vievästä arvostelusta. Aivan sattumalta yhdelle näistä onkin sitten omistettu etusivun loput neljäsosaa. Rosa Meriläinen siinä toteaa Penaksi kutsutun arvostetun herätyskellon haisevan hyvälle. Jo oli aikakin saada Pena Totuuden lehdille; hän on ollut sieltä lähes korvia huumaavan hiljaisuuden vallitessa kummasti kadoksissa edellisestä Meinhof-ylistyksestä lähtien.
Lehto on kirjoittanut Meinhofista lämminhenkisen elämäkerran, jossa hän yrittää ymmärtää päähenkilönsä ratkaisuja. Toisin kuin saksalaisessa tutkimuksessa yleensä on tapana, Lehto hakee selityksiä Meinhofin valintoihin ottaen huomioon hänen koko elämänsä, myös ajan ennen 14. toukokuuta 1970, jolloin Meinhof joutui painumaan maan alle.
Lehdon Meinhofin ratkaisuja ymmärtävä tulkinta ei missään nimessä tarkoita terrorismin hyväksymistä – vaikka hän ei Meinhofia terroristiksi kutsukaan, vaan puhuu useimmiten hänen "RAF-toiminnastaan".
Takakannen mukaan Linkola on saanut jo geeniperintönä ylivertaiset ruumiin ja hengen ominaisuudet. Aloituslause lupaa hänen olevan merkittävin elossa olevan suomalainen.Ei vähätellä, ei. Pikkupoika ei myöskään vähättele sitä Totuuden mieleen ollutta näytelmää, jonka kokosivun arvostelussa kulttuuritoimitus kertoi mm. yleisön hurranneen seisaaltaan aivan kuin ennen politbyroon istunnoissa. Näytelmähän oli jopa Keisarinnan mieleen, eikä silloin kulttuurisivuilla edes mainita epäoleellisia detaljeja kuten uusisuomi.fi meni tekemään:
---
Göran Ekström kirjoittaa siitä, miten ihminen, joka kärsii tuhoutuvan luonnon mukana, ei pysty oleman maltillinen mielipiteissään ja toimintatavoissaan. Tästä maailmantuskasta nousevat Linkolan saarnat ja siitä löytävät kaikupohjaa aina uudet vihreän herätyksen saaneet nuoret.
Tulevaisuudentutkijat eivät välttämättä arvosta ennustusmetodia, jossa eläydytään metsän kärsimyksiin. On kuitenkin selvää, että tieteellisilläkin menetelmillä päädytään varsin apokalyptisiin ennustuksiin ilmastonmuutoksen vaikutuksista, mikäli valtioita, yrityksiä ja ihmisiä ei pakoteta laeilla ja velvoittavilla sopimuksilla muuttamaan luonnonvaroja tuhlaavia tapojaan.
Linkola on kuitenkin monin verroin karismaattisempi kuin keskivertotutkija. Siksi hänen asemaansa koko suomalaisen vihreän liikkeen herätyskellona ei pidä vähätellä.
Paikalla olleen STT:n toimittajan mukaan osa katsojista tuli tuohtuneena ulos salista.Sen sijaan joku 92-vuotias Gunnar Laatio kehtaa heittää täyslaidallisen uusisuomi.fi:n haastattelussa.
Otetaan aluksi Kristian Smedsin Kansallisteatterille ohjaama Tuntematon sotilas.Tälle elokuvalla myös Totuuden kulttuuripenaali Veli-Pekka Leppänen antaa oman tunnustuksensa päivän NJET-tiedonantajassa otsikolla Tali–Ihantala 1944 on sekava elokuva.
– Ei kenelläkään olisi tullut mieleen ampua tasavallan presidenttejä. Tämä on raakaa pilantekoa, kun halveerataan sillä tavalla. Arvot eivät ole nykyisin ihan samat kuin sodan aikana. Perusteellisen mitättömäksi ovat sen tehneet, ei sitä kannata kenenkään veteraanin mennä katsomaan, sanoo Laatio.
Näkökulma on toinen kuin aikamme taidekriitikoilla. Se on johtajatehtävissä palvelleen sotilaan, sotilaan, joka kävi läpi viime sotiemme kuuluisat taistelukentät: Summan talvisodassa sekä Karhumäen ja Ihantalan jatkosodassa.
Realismi on taidemuotona selvästikin sellainen, joka tehoaa Suomen sotaveteraaniliiton kunniapuheenjohtajana toimivaan Laatioon. Sitä on tarjolla Åke Lindmanin ohjaamassa Tali-Ihantala-elokuvassa.
– Aika paljon tuli se tunne, joka siellä oli. Annan täyden tunnustuksen ohjaajalle.
Tali-Ihantalasta puuttuu yritys edes jonkinlaiseen taiteelliseen näkökulmaan.Luojan kiitos! Pikkupoika taitaa käydä katsomassa kotimaista elokuvaa pitkästä aikaa.
Kolme pikku miestä lumessa tallustaa.
Jo vuonna seitsemäntoista he lähtivät kulkemaan.
Vuonna kaksnollanollaseitsemän yhä porvari hallitsee,
mutta kommunismin pauloissa viel' on Totuuden aatokset.
Kumitontunmäellä herättiin taas kukonlaulun aikaan hiestä märkänä, että kuinka tässä elämässä oikein käy näiden asuntolainan korkojen kanssa. Kun on niin pahalta näyttänyt tuon GWB:n hallitseman Suuren Saatanan asuntoluottokrisi, että mitenkä pojat siellä pärjäävät, aprikoitiin aamukahvin ääressä.
VastaaPoistaJuhana Rossi, rahoitusmarkkinoiden erikoismies, paljasti, että Suuri Saatana on vihdoin luopumassa markkinataloudesta ja ottamassa haparoivia ensiaskeleitaan kohti Pohjoismaista hyvinvointivaltiota, jossa Puolue puuttuu rahoitusmarkkinoiden toimintaan. Juhana lataa:
"Virhepäätös alusta loppuun
Avoimeen markkinatalouteen eivät kuulu manööverit, joissa valtio alkaa peukaloida ja käytännössä mitätöidä kahden suvereenin tahon, asiakkaan ja pankin, välisiä sopimuksia.
Peukalointi vaurioittaa vääjäämättä eri markkinaosapuolien luottamusta sopimuksien pitävyyteen. Jos tämä luottamus katoaa, avoimen talouden perusta romahtaa.
Yhdysvalloissa nyt viritelty sopimus on onneksi vesitetty monin tavoin. Se ei ole niin vaarallinen kuin miltä se näyttää. Mutta tässä on kysymys periaatteesta. On irvokasta, että avoimen talouden pyhimpiä periaatteita rapauttaa satoja miljoonia dollareita avoimessa taloudessa ansainnut valtiovarainministeri Henry "Hank" Paulson, joka toimi aiemmin investointipankki Goldman Sachsin toimitusjohtajana."
Kumitontun isoisä oli aikoinaan Tuonelanjoella. Komppanian päällikkönä ei ollutkaan ihan mikä tahansa reservin luti, vaan eräs taiteilija, joka taistelujen tauottua tuli tunnetuksi Shakespearen tuotannon suomentajana. Sellaisia olivat Shakespearen suomentajat aikoina, joina "taiteellisella näkökulmalla" ei ollut merkitystä.
VastaaPoistaTänään tulee Puolueen kanavilta se "taiteellisempi" Tuntemattoman versio, jossa mm. ammutaan Inariin susia naimaan menossa oleva sotilas.
VastaaPoistaRuotsalainen Dick Erixon kirjoitti omassa blogissaan (www.erixon.com) joskus, että hän ei oikein pysty lukemaan lehtien kulttuurisivuja, koska hän ei ole kulttuuriradikaali. Vähän samanlainen tunne tulee noita Totuuden sepustuksia lukiessa.
Tiedän kyllä, miten Tali-Ihantala -elokuvaan olisi saanut "taiteellista näkökulmaa". Jos käsikirjoitukseen olisi lisätty ripaus pasifismia, kuvauksia upseerien natsisympatioista ja sotasyyllisyysoikeudenkäynnistä, Puolue olisi ylistänyt elokuvaa samalla tavalla kuin Smedsin Tuntematonta.
Mikä olisi seuraava suomalaiskansallinen klassikko, jonka "taiteellinen" ohjaaja raiskaa. Turkka raiskasi aikanaan Seitsemän Veljestä -kirjan tekemällä tv-sarjan käsivarakameralla ja korostamalla veljesten kiiluvia silmiä ja syljeneritystä.
Me täällä Toimittajat-blogissa olemme hyvillämme lukiessamme seisaallaan seisovasta ja hurranneesta yleisöstä. Omassa blogikeskuteluissa puutuimme tähän asiaan esimerkiomaisesti.
VastaaPoistaAhkerat pienet pioneerit ovat varmasti jo lukeneet Tiedotteen, jonka mukaan Hugo-peikon Oikea Ideologia siirtyy myös Oikeaa Ideologiaa tukevalle aikavyöhykkeelle.
VastaaPoistaTuo Hugon tempaus on sellainen, että siihen ei eläin pysty. Tai jos sanotaan englanniksi: "You couldn't make this up!"
VastaaPoista