perjantaina, syyskuuta 05, 2008

Kuka ehtii ensin?

Totuus onnistuu heti tuoreeltaan raportoimaan ilouutiset korkeamoraaliselta dokumentaristilta: Michael Mooren elokuva ilmaiseksi jakoon internetissä. Tämä lienee vaarallinen ennakkotapaus Psycholle, sillä nyt Pekan etulyöntiasema elokuvan ylistykseen (Talous-osastolla, luonnollisesti) on mennyt. Kuka ehtii ensin? Römpötin? Raivio? Vaiko Psycho sittenkin? Varmaa on vain, että 23. päivän tiedostonlatauskilpailu tulee olemaan verinen!

10 kommenttia:

  1. Mikä Mooren elokuva meni ilmaiseksi jakoon? Sicko?

    Minäkin voisin jakaa vaikkapa kirjan "Michael Moore is a Big Fat Stupid White Man" ilmaiseksi (siis sen yhden kopion, joka minulla on).

    Tosin halvemmalla pääsee, jos käy katsomassa netistä 59 deceits of Fahrenheit 9/11. Siitä käy ilmi Mooren metodologia kokonaisuudessaan.

    VastaaPoista
  2. Anonyymi6/9/08 01:30

    Minäkin voisin jakaa vaikkapa kirjan "Michael Moore is a Big Fat Stupid White Man" ilmaiseksi (siis sen yhden kopion, joka minulla on).

    Tosin halvemmalla pääsee, jos käy katsomassa netistä 59 deceits of Fahrenheit 9/11. Siitä käy ilmi Mooren metodologia kokonaisuudessaan.


    Tuollaisia pidetään vain oikeiston valheellisena propagandana eikä niillä ole kovin suurta vaikutusta niihin väestönosiin jotka eivät ole jo valmiiksi eri mieltä Mooren kanssa. Ei Mooren suosiota faktoilla romuteta.

    VastaaPoista
  3. Sitten löytyy vielä Fahrenhype 911, Celsius 41.11 ja Michael Moore Hates America.

    VastaaPoista
  4. Tänään on poikkeuksellisen ilmastoaiheinen printti. Tuntuu kuin liike olisi ottamassa viimeisiä askeleitaan ennen kuolonkamppailunsa alkua.

    C5 yleisönosastossa tekniikan tohtori Jukka Heikkinen kirjoittaa: "[Helsingissä] asuntokuntien keskikoko 1,85 on jo liian pieni, ja asumisväljyys, 34 neliömetriä asukasta kohden riittävä". Hienoa Jukka, mistä sinä nuo asiat tiedät?

    C3 sivulla ruoditaan 60-luvun vasemmistolaisen ääriliikkeen syntyä Suomessa: "Ensiksikin kysymys oli sodan yhä jatkuvasta läsnäolosta ja siihen liittyvästä voimakkaasta ryssävihasta, toiseksi porvarillisesta tekopyhyydestä ja kolmanneksi uskonnollisesta ahdasmielisyydestä, sen toitottamisesta, kuinka syntisiä kaikki ovat". No, voiko sen paremmin kuvailla sitä, mihin nyt on jouduttu? Otetaanpas tuo synti tarkempaan käsittelyyn teemalla "Minä ja ilmastonmuutos".

    B1-sivulla "tiedelehti" Scienceen viitaten Totuus kertoo, että merenpinta sittenkin nousee nopeammin, mitä on ennustettu. Samoin Floridan yliopiston professori tietää kertoa, että 25 viime vuoden aikana myrskyt ovat lisääntyneet. Kolmanneksi kehotetaan Rajendra Pachaurin suulla kaikkia ryhtymään kasvissyöjiksi. Näin helpolla ei maailma tietenkään pelastu, vaan "On toteutettava vähennyksiä kaikilla talouden sektoreilla".

    Koska etenemme tuttuun tyyliin peruuttaen, seuraava lätäkkö löytyy sivulta A11. Kumpulan siirtolapuutarhan asukkaiden riesana pyörii iso kanipopulaatio, joka kerää kettuja ja supikoiria alueelle. Se on, katsokaapas, sitä tiiviin kaupunkiasumisen mukanaan tuomaa iloa - erilaiset eläinlajit menestyvät ihmisen toimien vaikutuksesta tavanomaisesta poikkeavilla alueilla.

    A9 Jan Vapaavuori ja Osmo Soininvaara lyttäävät pääministeri Vanhasen ajatukset pääkaupunkiseudun tulevasta rakennesuunnittelusta sanoen, että "vastustaa ihmisten ahtamista radanvarsilähiöihin". Jan Vapaavuori kun ei muita ihmisiä kuin kaltaisensa ole tavannut, hän tietää siihen perustuen sanoa, että "En muista tavanneeni ketään sen paremmin kaavoituksen, yhdyskuntasuunnittelun tai liikenteen asiantuntijaa Suomessa enkä maailmalla, joka ajattelisi hänen tavoin". Vapaavuori oikein suuttuu Vanhasen termistä "betonipuolue" ja iskee takaisin "Rooma tai Pariisi eivät ole suuria betonikomplekseja, vaan maailman rakastetuimpia idyllisiä paikkoja". Soininvaara, uschanovilainen vasemmistoälykkö, vaatii edelleen ihmisiä raideliikenteen armoille. Hänestä asuntojen hinnat kuvaavat parhaiten sitä, mitä ihmiset haluavat. Eli koska keskustassa ja metropysäkkien äärellä olevat asunnot ovat muita kalliimpia, ne ovat myös alueita, joihin ihmiset haluavat muuttaa. Noh, näinhän se tietenkin on, koska vaihtoehtoiskustannus ja epätäydellinen kilpailutilanne rakennusmarkkinoilla suosivat noita mainittuja alueita. Soininvaara haluaa myös Kehä ykkösellä pyhittää toisen kaistan busseille. "Bussikaistojen avulla poistettiin aikanaan ruuhkat Itäväylältä. Niin ne saadaan kehäykköseltäkin". Onko se mies hullu?

    A5 Reetta Räty kirjoittelee kaikkien aikojen typerimmän "Välihuomionsa":

    Sunnuntain Totuudessa esiteltiin pääministeri Vanhasen visio pääkaupunkiseudun tulevaisuudesta. Ja sehän on tämä kaikkien huulilla pyörivä hajakeskitetty puutarhakaupunki. Tämä päivän lehdessä sivulla A9 Vanhasen malliin ottavat kantaa muun muassa Jan Vapaavuori (kok) ja Osmo Soininvaara (vihr).

    On kerrassaan piristävää, että poliitikot on saatu puhumaan näinkin konkreettisesti siitä, millaista maailmaa nyt tehtävillä päätöksillä tavoitellaan. Mutta mitä pitäisi ajatella siitä, että pääministeri perustelee haavemaailmaansa näin: omakotitaloja pitää rakentaa, koska ihmiset haluavat asua omakotitaloissa.

    Näinkö se tosiaan menee:
    Ihmiset haluavat autoilla, rakennetaan lisää autoteitä. Ihmiset haluavat lisää roinaa, annetaan jengin ostella. Ihmiset haluavat isot talot, siitä vaan. On muitakin haluajia:
    Teollisuus haluaa lisää energiaa, järjestyy. Kauppa haluaa piristysruisketta taantumaan, hetkinen vain, hoidetaan. Minulle kanssa oma spa, lisää liksaa, enemmän tavaraa, ei jaksa pyöräillä, toinen auto, huvila ois kiva, ja kuka nyt siirtyisi putiikista toiseen ulkotiloissa, kauppakeskuksia kehiin!

    Omakotitalot ovat ihania. Niitä rakennetaan varmasti maailmanloppuun asti. Se on hyvä asia. Mutta tuleekohan sellainenkin aika, että joku pääministeritason johtaja sanoo meille vauraudessa marinoituneille puutarhakaupunkilaisille, ettei kaikkea voi saada, mitä haluaa."


    A4 sivulla Juhani Saarinen penaali, kertoo, että talvimökkeilystä tulee yhtä paljon päästöjä kuin kaukomatkailusta, joten Reetta Räty on taas oikeutettu lentämään Thaimaahan lomalle. Kaunista. Samalla sivulla Mikko-Pekka Heikkinen kirjoittaa itävantaalaisesta Voolin perheestä, jonka pennut käyvät balettitunneilla Hesan keskustassa, ja pääsevät sinne näppärästi busseilla. Hienoa, mutta ei mikään uutinen paitsi ilmastonmuutosnäkökulmasta. Antaa hippiäidin pukea tämä ajatusmaailma sanoiksi: "autottomuudesta tulee hyvä fiilis". VTT:n erikoistutkija Tuuli Järvi kuitenkin muistuttaa, että "pitkiin harrastusmatkoihin voi aivan hyvin käyttää omaa autoa, kunhan tekee työmatkat junalla tai bussilla". MITÄ??? Mitä eroa sillä on, tekeekö työmatkat vai harrastematkat autolla?

    Mutta sitten tuleekin ihan omituista tekstiä. Sivulla A2 Antero Järvinen, professori ja Helsngin yliopiston Kilpisjärven aseman johtaja, kirjoittaa: "Ilmastonmuutoksen ennusteet eivät näytä toteutuvan Lapissa".

    Parin vuosikymmenen aikana puheet ilmaston lämpenemisestä ovat kiihtyneet. Pohjoisilla alueilla muutoksen ennustetaan lisäksi olevan kaikkein nopeinta.
    ...
    Pohjoiseille alueille on ominaista suuri vuosien välinen vaihtelu. On täysin normaalia, että esimerkiksi koivun lehtimisessä ja järvien jäidenlähdössä on vuosien välillä kuukauden ero.
    ...
    Ilmastonmuutosarviot tehdään ilmastojärjestelmää kuvaavilla malleilla. Edelleenkin epätäydellisten mallien antamien "tietojen" siirtäminen koskemaan luonnossa tapahtuvia muutoksia on hankalaa. Pohjoinen luonto ei ensinnäkään välttämättä suostu noudattamaan mallien ennusteita ja saattaa käyttäytyä oikukkaasti.
    ...
    Toinen ongelma on mittakaava: ilmastomallien tiedot kerätään kymmenien tuhansien neliökilometrien alueilta, mutta ekologiset tiedot korkeintaan neliökilometrien alueilta. Suuret ilmastomallit tekevät siis "ennustuksia" pienen mittakaavan luontoilmiöistä ja kohtelevat homogeenisina alueita, jotka ovat todellisuudessa suunnttoman heterogeenisia.
    ...
    Luotettavien päätelmien tekeminen vaatii mittavia aineistoja. Pohjoiskalotilla on tehty säähavaintoja jo 50-100 vuotta, ja mittareista on helposti näkynyt, että koko vuoden ja kesäkauden keskilämpötilat eivät ole kohonneet esimerkiksi Tromssassa, Kilpisjärvellä ja Sodankylässä.
    ...
    Luotettavia, tilastollisesti merkitseviä eli sattumasta poikkeavia lämpenemis- ja aikaistumistrendejä on niukasti. Lukuunottamatta toukokuun lievää lämpenemistä Kilpisjärvellä sekä koivun lehtimisen ja kirjosiepon pesinnän lievää aikaistumista Jäämeren rannalla Skibotnissa, Pohjoiskalotin kesäisessä luonnossa ei ollut havaittavissa entuudesta poikkeavaa. Päätelmää tukee moni muukin seikka: metsänrajat ja muut kasvillisuusvyöhykkeet sekä jäätiköt
    [mitä - nekinkö?] ovat pysyneet jokseenkin entisillä paikoillaan. Myös Ruotsin tunturialueen pitkäaikaiset lämpötilaa ja lintujen pesimäaikaa koskevat havaintosarjat kertovat saman asian: ei selviä trendejä tai muita poikkeamia aikaisemmasta "normaalitilanteesta". Satelliittikuvien avulla on yhtä lailla osoitettu, että meren rantaa lukuun ottamatta. koivun fenologia on pysynyt Pohjoiskalotilla muuttumattomana tai jopa myöhästynyt viikolla viimeisen 30 vuoden aikana. Muutoksesta, saati "eteläisiä" alueita nopeammasta muutoksesta, ei siis ole tieteellistä näyttöä. Tieteessä ei ole ehdotonta totuutta, mutta esitettyjen todisteiden perusteella luontoäidin tuomio kuuluu: status quo.
    ...
    Luonnontieteilijöiden on oltava päätelmissään varovaisia, laitettava jäitä hattuun ja tukeuduttava faktoihin. Uhkaavista vaaroista on toki kerrottava etukäteen, mutta siten, että lukijat ymmärtävät esitettyjen tietojen epävarmuudet.


    Etusivulla Citroenin mainoksen alla kaunis friiden esittelee Patrician liivisettiä Osta, niin saat lahjaksi alushousut.

    Eiköhän maanantaiaamu ollut tässä.

    VastaaPoista
  5. Anonyymi8/9/08 16:31

    Aivan loistava tiivistys Kumitonttu!
    Luin ensiksi yhden quoten väärin eli "autottomuudesta tulee hyvä fiilis" -> "aivottomuudesta tulee hyvä fiilis" ja tuskin huomasin virhettä, sopi niin hyvin.

    VastaaPoista
  6. Jälleen kerran hieno katsaus, KT!

    Tuo Saarisen vieraskynä tökkäsi silmään; jäämme odottelemaan Oikeamielisten oikaisua.

    "Helsingin Sanomat"-nimimerkin Tutkijat: Merenpinta nousee arvioita enemmän lienee päivän helmi. Alkuperäisen artikkelin abstrakti:

    On the basis of climate modeling and analogies with past conditions, the potential for multimeter increases in sea level by the end of the 21st century has been proposed. We consider glaciological conditions required for large sea-level rise to occur by 2100 and conclude that increases in excess of 2 meters are physically untenable. We find that a total sea-level rise of about 2 meters by 2100 could occur under physically possible glaciological conditions but only if all variables are quickly accelerated to extremely high limits. More plausible but still accelerated conditions lead to total sea-level rise by 2100 of about 0.8 meter. These roughly constrained scenarios provide a "most likely" starting point for refinements in sea-level forecasts that include ice flow dynamics.

    Kundit siis paperissa olettevat että maailmaa kohtaa IPCC:n mukainen lämpeneminen ja mallintavat sitä, kuinka paljon jäätiköistä valuva/lohkeava jää nostaa vedenpintaa (IPCC:n laskelmissa mukana vain suora sulaminen). Tuloksena että yli 2m nousu on mahdottomuus ja tuo 80 cm tilannekin vaatii "still accelerated conditions".

    Samasta tutkimuksesta Telegraph repii seuraavasti:
    Al Gore's Oscar-winning environmental documentary exaggerated the likely effects of global warming on sea levels, a new study shows.

    The film, An Inconvenient Truth, suggested that the sea would rise up to 20ft "in the near future" as the ice in Greenland or Western Antarctica melts.
    advertisement

    Other documentaries have picture Britain deluged with water, showing the House of Commons submerged.

    However, while some mainstream predictions project sea levels 2 to 4 meters higher by 2100, a new study published today in Science concludes that a rise in sea level between 0.8 and 2 meters is much more likely.


    Tuota vedennousun (joka on aika tasaisesti ollut n. 2cm/vuosikymmen) kiihtymistä odotellessa voivat kiinnostuneet lukea asiasta lisää täältä.

    VastaaPoista
  7. En tiedä, olenko ainoa, jonka mielestä ilmastorummutus on viime päivinä kiihtynyt Puolueen mediassa.

    Viimeisimpänä kannattaa kuunnella Karin Taipaleen kammottava kolumni Ylen ykkösaamussa. Todella paksua Puolueen tavaraa.

    VastaaPoista
  8. Vasara, millä ihmeellä kykenet kuuntelemaan Ylenantoisaa ykkösaamua?!? Karin Taipale (sd.) puhuu mitä oletettavissa on.

    Toki rummutus on kiihtynyt ja syykin on selvä (esim. täältä).

    Julkaisuvapaa 9.9. klo 7.00

    Ihmisbanderolli vahvistaa tänään jätettävien ilmastolakialoitteiden viestiä

    Ihmisbanderolli vaatii tänään eduskuntatalon portailla: "Ilmastolaki nyt!". Eduskunnalle jätetään tänään kaksi aloitetta ilmastolaista, joka velvoittaisi hallituksen viiden prosentin vuosittaisiin ilmastopäästöjen vähennyksiin. Laki osoittaisi Suomen sitoutumisen ilmastonmuutoksen torjumiseen ja tekisi politiikasta pitkäjänteisempää.

    - Ihmisbanderollin viesti, "ilmastolaki nyt" muistuttaa ripeiden ilmastotoimien kiireellisyydestä. Kahden ilmastolakialoitteen jättäminen osoittaa, että ilmastolaki on kansanedustajia kiinnostanut avaus. Ilmastolakialoite testaa eduskunnan ja hallituksen sitoutumisen ilmastonmuutoksen torjumiseen: tyydytäänkö juhlapuheisiin vai ollaanko valmiita sitoutumaan päästöjen nopeaan vähentämiseen, sanoo Polttava Kysymys -kampanjan koordinaattori Meri Pukarinen Maan ystävistä.

    Banderollissa olevat ihmiset haluavat, että syksyllä eduskunnalle tulevan ilmasto- ja energiastrategian osana luodaan edellytykset säätää Suomeen ilmastolaki.


    Totuus kantoi tänäänkin oman kortensa kekoon mm. antamalla Tänään-sivulla mainostilaa ko. tapahtumalle (naamioitu Pukarisen haastatteluksi) otsikolla Sellukaupungin kasvatti haluaa jähmeät sedätkin ilmaston asialle.

    VastaaPoista
  9. "Vasara, millä ihmeellä kykenet kuuntelemaan Ylenantoisaa ykkösaamua?!?"

    En tiedä. Välillä tuntuu, että elämä lyhenee muutamalla päivällä joka kerta sitä kuunnellessa. Välillä sieltä löytyy hyvää pahkasikatavaraa tosin.

    VastaaPoista
  10. Aukeamalla A10-11 on pari huomion arvoista tuotosta penaaleinaan Päivi Punkka-Hänninen ja Riku Jokinen. Ensin punkan pohjalta:

    Espoon valtuustosalissa väläyteltiin maanantaina huonosti tuottaneen sähkörahaston purkua. Vihreiden Nina Knaapila esitti valtuustossa toiveen, että huonoimmin tuottaneita sähköyhtiön myynnistä syntyneitä rahastoja purettaisiin osittain. Knaapilan mukaan rahoja voitaisiin käyttää koulujen peruskorjauksiin.

    Mikä peruste on tuhlata rahat, jos ne eivät tuota riittävästi? Eikö niille pitäisi sitten löytää parempi tuottokohde? Mihin muuhun kuin vastuunsysäämiseen pois virkamiehiltä ylipäätään tarvitaan ulkomaisia(?) sijoittajia tässä hommassa? Ei muuta kuin vanha mummonmökin sijoitusvinkki käyttöön ja espoolaiset vauraiksi: osta, istu, äläkä myy! Ei tarvitse maksaa kalliita rahastojen ylläpitoja ja tuhlata aikaa sijoitustapaamisissa.

    Monessa puheenvuorossa muistutettiin, miten Helsinki takoo rahaa energiayhtiöllään. Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jukka Mäkelä (kok) puolusteli myyntipäätöstä vielä sillä, että ilmastonmuutoksen ennaltaehkäisy asettaa suuret vaatimukset energiayhtiöille, jotka käyttävät fossiilisia polttoaineita.

    Tulihan se ilmastonmuutos sieltä! Mutta että Espoossa kadehditaan Helsingin Energian muhkeita voittoja yli puoluerajojen on tyypillistä. Helsingin Energia on puhtaasti veroinstrumentti. Pohjimmiltaan on aivan sama millä kaupunki asukkaitaan verottaa, mutta kyse on yksinkertaisesti verosta. Espoo Sekoomuslaisena kaupunkina siis kaipaa lisää verorasitusta - no sitä lienee sinne Espooseen lähivuosina saatavan.

    Mutta ei Hesan oman Sekoomuslaisen pasmat paremmassa trimmissä ole. Jan Äly-Vapaavuori (kok) kaipaa Suomeen lisää moniosaajia nuoria Riku Jokisen oksennuksessa:

    "Sellainen järjestelmä, jossa tuolta käydään töissä tuolla ja tuolta tuolla ja tuolta tuolla, ei ole kovin kustannustehokasta eikä ympäristöystävällistä", Äly-Vapaavuoti viittilöi ristiin kartan päällä.

    Mistä vi7usta kyseinen herra tietää, mikä on kustannustehokasta ja mikä ei? Näyttöjä ei ainakaan ole kertynyt asiantuntemuksen pohjaksi.

    Vapaavuoren visiossa Helsingistä lähtee muutama raide, joiden varelle rakennetaan tiiviitä taajamia. Hajallaan oleviin taajamiin ei voi rakentaa kannattavaa joukkoliikennettä.

    Sinne vaan insinöörit ja merkonomit asumaan radanvarsilähiöihin. Niinhän ne teki Neukkulassakin, ja kansa voi paksusti ja innovoi vitsejä johtajistaan. Muuten, voiko joku näyttää minullekin, missä joukkoliikenne nyt toimii kannattavasti ilman (johanna) tukiaisia? Mutta nyt tulee paras:

    Lisäksi ihmisiä tulee yhä enemmän Suomen ulkopuolelta. "Nämä ovat ihmisiä, jotka tulevat urbaanimmista oloista ja arvostavat urbaanimpia arvoja kuin suomalaiset keskimäärin."
    ...
    Vapaavuori puolustaa urbaania elämäntapaa.
    "Isommat kaupungit, jotka ovat kansainvälisiä, monikulttuurisia ja joissa on riittävä kriittinen massa, luovat parhaat edellytykset innovaatioille ja erilaiselle luovuudelle."


    "Arvostavat urbaanimpia arvoja..."? Mitä ne ovat??? Mitä helve77iä ovat "urbaanimmat arvot"??? Miten noin yksinkertainen ihminen pääsee ministeriksi? Urpo Leppänen on jumalauta nero tuon urpon rinnalla.

    VastaaPoista

Valitse itsellesi jokin nimimerkki, jotta keskustelujen seuraamisesta tulisi helpompaa. "Nimetön" ei ole nimi!